SHELL Türkiye Genel Müdürü Canan Ediboğlu
Canan Ediboğlu, dünyanın en büyük şirketlerinden Shell’in Türkiye Ülke Başkanı. Orta öğrenimini İngiltere'de Ancaster House School'da, yüksek öğrenimini Southampton Üniversitesi Ekonomi Bölümü'nde, lisansüstü eğitimini ise yine aynı üniversitenin Finansal Kontrol Yönetimi bölümünde tamamlamış. Profesyonel yaşamı oldukça hareketli. Türkiye Odalar ve Borsalar Birliği Petrol Ürünleri Sektör Meclisi Başkanı ve Petrol Sanayi Derneği (PETDER) Yönetim Kurulu Üyesi olan Ediboğlu, aynı zamanda YASED ve WWF Türkiye’nin Yönetim Kurulu Üyesi.
Canan Ediboğlu Ekonometri dergisinin Türkiye’nin En Güçlü İş İnsanları dosyasına konu oldu…
Shell’in Türkiye'de başka hangi faaliyet alanlarında hizmetleriniz var? Shell Grubu’nun Türkiye’deki başlıca şirketleri, The Shell Company of Turkey, Shell & Turcas Petrol AŞ ortak girişim şirketi (STAS), Shell Gaz ve Shell Enerji AŞ’dir. Shell&Turcas, Türkiye genelindeki bin iki yüzü aşkın akaryakıt istasyonu ile verdiği perakende satış hizmetinin yanı sıra ticari yakıtlar işkolunda otomotiv, nakliye, inşaat, gıda ve tarım sektörlerine yakıt ve madeni yağ seçenekleri sunuyor. Shell&Turcas ayrıca Derince’deki tesislerinde başta otomotiv olmak üzere inşaat, tarım, tekstil, imalat gibi sektörlere üretilen madeni yağların üretimini ve ihracatını yürütüyor. Shell’in kimya, deniz satışları ve havacılık alanlarındaki faaliyetleri ise “Shell Company of Turkey” bünyesinde sürüyor. Öte yandan, The Shell Company of Turkey Limited’in Ataş’ta yüzde 27 oranında hissesi bulunuyor. Şirketin ayrıca Ambarlı ve Derince’de 2 depolama tesisiyle birlikte ortak girişim tesisi olarak İskenderun, Antalya ve Ambarlı’da üç terminali var. The Shell Company of Turkey Limited, 2005 yılında yüzde 51’i özelleştirilen ve Türkiye’nin en büyük sanayi kuruluşlarından biri olan Tüpraş’ta da yüzde 2 oranında azınlık hissesine sahip.
LPG alanındaki faaliyetleriniz nedir? Shell Gaz şirketimiz, otogaz, dökmegaz ve tüpgaz olmak üzere LPG pazarlama, dağıtım ve satış alanında faaliyet gösteriyor. Shell Enerji AŞ Gazprom’la imzaladığı anlaşma çerçevesinde 2021 yılına kadar yılda 250 milyon metre küp doğal gazı Türkiye’de tüketicilere sunma görevini üstlenmiş durumda.
Sunduğunuz hizmetlerde, öncülük ettiğiniz faaliyetler var. Bunları bize aktarabilir misiniz? Evet, Shell Türkiye’de birçok “ilk”i gerçekleştirdi. 1955 yılında Türkiye’de ilk petrol ruhsatını alan şirketler arasındadır ve Cumhuriyet ile aynı dönemde kurulan ilk akaryakıt şirketidir. 1960 yılında kurulan Türkiye’nin ilk özel rafinerisi olan Ataş Rafinerisi’nin yüzde 27 hissedarı olarak faaliyet göstermiş, ilk kez Türkiye’de 3 boyutlu sismik arama yöntemini kullanmıştır. 1991 yılında Türkiye’yi kurşunsuz benzin ile ilk tanıştıran akaryakıt şirketi Shell oldu. Akaryakıt sektörüne ilk elektronik pompayı 1984 yılında Türkiye pazarına Shell sundu ve 1985’de akaryakıt pompalarının üzerini örten kanopi uygulamasını ilk başlatan şirket oldu. 1993 yılında TSE-ISO 9002 kalite güvence belgesini alarak, akaryakıt sektöründe bu belgeyi almaya hak kazanan ilk şirket Shell’di. Ayrıca TSE’nin Çevre Yönetim Sisteminin, 2002 yılında TS-EN-ISO 14001 ile belgelendirdiği ilk petrol şirketiydi. İstasyonlarda ilk kez “market” (Shell Shop) kavramını Shell 1996 yılında getirdi. 11 kalite kontrol aracı ile istasyonlarında sürekli akaryakıt denetimi yaparak sektörde kalite kavramının öncüsü oldu. Müşterilerine en iyi hizmeti verebilmek amacıyla 1996 yılında akaryakıt sektöründe ilk kez, ücretsiz danışma hattı da bulunan "Müşteri Hizmetleri Birimi"ni kurdu. Ticari araç filolarının akaryakıt alımlarında büyük kolaylıklar sağlayan ve tam kontrol getiren “Taşıt Tanıma Sistemi”, 1996 yılında bütün dünyadaki Shell şirketlerinden de önce ilk kez Türkiye’de hizmete sunuldu. Bütün bunların yanı sıra, Haziran 2002’de uygulamaya başlayan ve bugün 2 milyonun üzerinde üyesiyle “Shell Club Smart Card” akaryakıt sektörünün ilk ve en kapsamlı sadakat kartıdır.
Shell'in desteklediği sosyal çalışmalardan da biraz bahsedebilir misiniz? Shell Türkiye’nin en önemli sosyal sorumluluk çalışması, Shell Avrupa Eco-marathon projesine katılımıdır. Eco-marathon, sürdürülebilir bir ulaşım için yakıt ekonomisini amaçlayan, gençlere yönelik bir eğitim projesi. Eco-Marathon’un temel ilkesi, gençlerin en az yakıtla en uzun mesafeyi kat edecek yenilikçi araçların tasarımını, projelendirilmesini, yapımını bütün bir ders yılına yayılan bu proje çalışmaları aracılığıyla gerçekleştirmeleri. Projenin finalinin ise Shell Eco-marathon yarışı oluşturuyor. Burada çeşitli kategorilerden araçlar, en hızlı olmak için değil, belirli bir mesafeyi en az yakıtla kat etmek üzere yarışıyorlar.
Bu güzel projeye 4 yıldır Türkiye’den de ekipler katılıyor ve başarılı sonuçlar alıyorlar. Shell Avrupa organizasyonu sosyal sorumluluk projesi bütçesinin ağırlıklı olarak Shell Eco-marathon’a ayrılması stratejisini benimsiyor. Biz bunun yanı sıra, Türkiye’nin tarihsel ve kültürel zenginliklerini tanıtıcı, geliştirici projelere de destek oluyoruz. Örneğin dünyanın en eski yerleşimlerinden olan 9 bin yıllık Çatalhöyük’te yürütülen kazılara Shell 13 yıldır destek sağlıyor. Ayrıca kazı çalışmaları kapsamında oluşturduğumuz dünyanın çocuklara yönelik ilk “Arkeoloji Yaz Atölyesi”nde, ilköğretim öğrencilerini bir ay süreyle ağırlayarak, onları Çatalhöyük’ün büyüleyici dünyasında bir yolculuğa çıkarıyor, gerçek kazı araçlarıyla kazılara katılmalarını sağlıyor, onlara tarih ve kültür mirasımıza sahip çıkma bilinci aşılıyoruz.
Sertaç Kantarcı : sertac@ekonometri.com.tr
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder