Koç Holding’in amiral gemilerinden Tofaş, ABD'ye 3 Milyar Dolarlık Koç satacak
Ford’un Gölcüklü Transit Connect’inden sonra Tofaş’ın ürettiği Doblo da otomotivin anavatanı ABD’ye ihraç edilecek. Tofaş, Chrysler’in ticari araç markası Ram (Koç) için 2013 yılı başından itibaren Doblo modelini üretecek
Koç Holding’in amiral gemilerinden Tofaş, İtalyan Fiat ile ABD’li Chrysler ortaklığının meyvelerini toplamaya başladı. Yaklaşık 1.5 yıldır otomotivin anavatanı ABD pazarına lokomotif modeli Doblo’yla girmek isteyen şirket, nihayet muradına erdi. Tofaş, tüm fikri mülkiyet hakları kendine ait olan ve “2011 Yılının Ticari Aracı” seçilen Doblo modelini, ABD’ye ihraç etmeye başlıyor. Tofaş, Chrysler’in ticari araç markası Ram (Koç) için Doblo üretecek. Doblo’yu 80’den fazla ülkeye gönderen yerli üretici, yapılan anlaşmayla Kuzey Amerika kıtasını keşfetmiş olacak. Tofaş, Ram ile birlikte üretimini gerçekleştirdiği marka sayısını 6’ya çıkaracak. Fiat, Peugeot, Citroen, Opel, Vauxhall için hafif ticari araç üreten Tofaş, şimdi de Amerikan Ram’le çalışacak.
Tofaş CEO’su Ali Pandır, Fiat-Chrysler ile yaptıkları ön anlaşma doğrultusunda Doblo modelini 2013 yılı başından itibaren ABD ve Kanada’ya ihraç etmeye başlayacaklarını açıkladı. Pandır, Doblo’nun Kuzey Amerika pazarına adım atmasının Fiat’ın Türkiye’ye verdiği stratejik önemi bir kez daha gösterdiğini belirterek, “Fiat’ın 5 markaya birden üretim yapan dünyadaki en büyük 3 üretim merkezinden biri olan Tofaş, ‘Türk Malı’ etiketli Doblo’yu ABD pazarına sunacak olmanın gururunu yaşıyor” dedi.
En çok satan araç olacak
Pandır, hedefleriyle ilgili olarak “Yılda 26-30 bin adet Doblo’yu Kuzey Amerika pazarına ihraç edeceğiz. 2020’ye kadar toplamda 190 bin Doblo’yu ABD ve Kanada’ya göndereceğiz. 7 yıllık süreçte Ram’e yapacağız ihracat Tofaş’a 3 milyar dolarlık döviz girdisi sağlayacak” açıklaması yaptı.
Tofaş, ABD’ye gönderilecek Doblo’da değişiklikler de yapacak. Ali Pandır, şöyle devam etti:
“Kuzey Amerika’da araçlar için uygulanan standartlar Avrupa’ya göre farklılık gösterdiği için Fiat Doblo’yu bu standartlara uygun hale getireceğiz. Pazarda talep edilen özellikleri de göz önüne alarak Fiat Doblo’nun Kuzey Amerika’ya ihraç edeceğimiz versiyonu için 160 milyon dolarlık bir yatırım yapacağız. Bursa fabrikamızdaki mevcut Doblo hattı genişleyecek. 2012’nin son çeyreğinde deneme üretimi başlayacak. Şu an 3 vardiyayla yıllık Doblo üretimimiz 160 bin adet. Bunun 120 bin adedi Fiat’a, 40 bini Opel’e. Ram’le birlikte Doblo üretim kapasitemiz 190 bine ulaşacak.”
Pandır, 190 bin adetlik üretimle Doblo’nun Renault Kangoo’yu geçerek dünyanın en fazla üretilen hafif ticari aracı olacağını ekledi.
İHRACAT HEDEFİ 13 AYDA YÜZDE 75 ARTTI
Tofaş, yeni Doblo’yla birinci nesil Doblo’da yakaladığı başarının üzerine çıkacak. Şirket, 2000 yılında üretimine başladığı ve 7 milyar doları ihracat olmak üzere 10 milyar doların üzerinde satış geliri elde ettiği eski Doblo’dan 1 milyon adet üretti. Tofaş CEO’su Ali Pandır, ikinci jenerasyon Doblo’dan 2020’ye kadar sürecek ömrü boyunca 1.5 milyon adet üreteceklerini söyledi. Pandır, yılda 190 bin adet üretilecek Doblo’ların yüzde 85’inin ihraç edileceğini ve 10 yıllık süreçte 11 milyar dolarlık ihracat gelirine ulaşacaklarını kaydetti. Tofaş’ın birinci ve ikinci nesil Doblo’yla toplam 18 milyar dolarlık ihracat gerçekleştirmiş olacak. Toplam gelir de 25 milyar dolara yükselecek. Tofaş, yeni Doblo’yla 2010-2018 yılları arasında 1 milyon adet üretime ulaşıp, 6.3 milyar doları ihracat olmak üzere toplam 9 milyar dolar gelir eled edeceğini açıklamıştı. Opel/Vauxhall markalarına Doblo platformunda 6 yılda üretilecek toplam 250 bin adet yeni Combo ve Ram’in 190 bin adetlik siparişiyle Tofaş, geçen yılın Temmuz ayında duyurduğu hedefleri aşacak.
15 binlik pazar küçük geldiği için ABD’ye ihracatı rafa kaldırmıştı
Tofaş, 2010 yılı başında Doblo’nun ABD’ye ihracatı için Chrysler’in kapısını çalmış ve bununla ilgili bir fizibilite çalışması yapmıştı.
Ancak yıllık 15 bin adetlik küçük bir pazar için 100 milyon dolarlık yatırımı göze alamayan Tofaş, ihracatı Nisan 2010 ortasında askıya almıştı. Ali Pandır, “ABD’nin kendi pazarına ilişkin özel şartları var. Yeni Fiat Doblo’nun ABD’ye ihracatı için 100 milyon doların üzerinde bir yatırım gerekiyor. Bunu yapmak için de pazarda yüksek adetlerde satış yapmak lazım. ABD’de şu anda hafif ticari araç pazarı için konuşacak olursak yıllık sadece 15 bin adetlik bir pazar var. Bu ölçekte bir pazar için bu yatırım fizibıl değil. ABD’de pazar beklediğimiz kadar büyümedi. Bu nedenle biraz daha oradaki pazarın gelişimini görmek durumundayız” açıklaması yapmıştı.
Riski paylaştırdı, krizden etkilenmedi
Ali Pandır, ihracat pazarlarını genişleterek borç krizindeki Avrupa Birliği (AB) ülkelerinde yaşanan krizden etkilenmediklerini söyledi. Dünyanın en büyük büyük ekonomileri Almanya, Fransa ve İtalya’ya araç ihraç ederek, riski paylaştırdıklarını, ABD pazarının da kendilerini olumlu yönde etkileyeceğini belirtti. Pandır, “Şimdi İtalya ve Fransa pazarı küçülüyor ama Almanya büyüyor. Oradaki eksikliği Opel’e üreteceğimiz Combo ile telafi edeceğiz” dedi.
Kapasite 400 binlik sınıra dayanıyor, Albea ve Palio üretimi 2013’te bitiyor
Tofaş, Opel ve Chrysler’in ticari araç markası Ram’den aldığı Doblo siparişleriyle kapasitesinin sınırına dayandı. Ali Pandır, Bursa fabrikasının 400 bin adet olan kapasitesini tam olarak dolduracaklarını, bu yüzden Albea ve Palio üretiminin 2013’te sona ereceğini söyledi. 2013’ten sonra yeni bir binek otomobil projesi için 550-600 bin adetlik kapasiteye ulaşacak yeterli arazileri olduğunu ifade eden Pandır, “Mesela fabrika alanındaki yedek parça deposunu, başka birimleri dışarı çıkarabiliriz. Yaklaşık 250 milyon euroluk yatırımla 550 bin adetlik kapasiteye rahat ulaşırız” dedi.
Avrupa’da yüzde 80’le kapasitesini en yüksek kullanan ülke olduklarına dikkat çeken Tofaş CEO’su, dünyada Brezilya’nın yüzde 90 oranıyla ilk sırada yer aldığını belirtti. Pandır, “Ancak 2013 yılından itibaren Ram’e üretilecek Doblo’yla kapasite kullanımımız yüzde 95’leri geçecek ve birinci sıraya yükseleceğiz” diye konuştu.
Ford’daki arkadaşlarla selamı sabahı bile kestik!
Rekabet Kurulu’nun stok ve fiyat bilgi paylaştıkları gerekçesiyle 19 otomotiv şirketine verdiği cezalar, markaların arasını soğuttu. Tofaş CEO’su Ali Pandır, ‘Ford Otosan’ın ABD tecrübesi var. Doblo ihracatında fikir desteği alacak mısınız?’sorusunu esprili bir dille şöyle yanıtladı: “Rekabet Kurulu’nun aldığı karardan sonra selamı sabahı bile kestik.”
Ali Pandır, Fiat’ta kendi ülkesini yöneten tek CEO
ABD’li Chrysler’in yüzde 53.5’ini satın alarak küresel bir dev haline gelen Fiat’ta organizasyonel anlamda yeni yapılanma yapıldı. Ali Pandır da Fiat-Chrysler’in organizasyonel şemasında tepe yöneticilerden biri haline geldi. Pandır, İtalya dışında kendi ülkesinin fabrikasının yöneten tek CEO oldu.
İki kardeş şirketin Türkiye’deki rekabeti Amerika’ya taşındı
Koç Holding’in 2 amiral gemisi Ford Otosan ile Tofaş, Türkiye’de yıllardır yaşadıkları rekabeti Amerika kıtasına taşıyacak. İç pazarda liderlik için amansız bir yarışta olan iki otomotiv devi, bu kez ABD’den daha fazla pay alabilmek için yarışacak. Ford Otosan, Kocaeli fabrikasında üretilen Transit Connect’le ABD’ye ilk ihracatı gerçekleştiren şirket unvanına sahip.
Şirket, 2011’de ABD’ye olan 30 bin Transit Connect göndermeyi planlıyor. Bu kıtaya 2010’da 24 bin adet Transit Connect ihracatı gerçekleşmişti. Ford Otosan’ın toplam Transit Connect ihracatı ise 65 bin adede ulaşacak. Yerli üreticinin ABD’ye elektrikli Connect ihracatı da sessiz sedasız devam ediyor. Ocak’ta elektrikli Transit Connect BEV’nin üretimine start veren Ford Otosan, 1.000 adet elektrikli Connect gönderecek. Ford Otosan, 2014’e kadar New York şehri için de taksi üretecek. Şirketin ihraç ettiği Connect Taksi’ler geçen hafta New York halkına hizmet vermeye başlamıştı.
Mete Tansu/Vatan
http://www.patronlardunyasi.com
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder